بررسی دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر

بررسی دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر

ما فکر می کنیم بررسی و تجزیه وتحلیل عوامل موثر در تصادفات جاده ای در چندسال اخیر بسیار مهم است. چراکه شناسایی این عوامل بهترین روش بهبود ایمنی در رانندگی و کاهش تعداد تصادفات است.

شناخت عوامل موثر بر تصادفات جاده ای باعث می شود قبل از اینکه به قول معروف کار از کار بگذرد از حوادث جاده ای جلوگیری کنیم. با شناخت عوامل موثر درحوادث جاده ای امکان بیشتری برای آموزش های لازم به رانندگان در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رفع رفتارهای پر خطر آن ها در حین رانندگی وجود دارد. تصادفات جاده ای برای جوامع هزینه های بسیاری را به دنبال دارند.

حال آنکه شناخت دلایل تصادفات جاده ای باعث صرفه جویی در این هزینه ها می شود.

از طرفی شناخت دلایل تصادفات جاده ای باعث پیشگیری از حوادث و تصادفات جاده ای است. پس در حفظ سلامت رانندگان و مسافرین و کاهش آسیب های جانبی بسیار موثر است. در نهایت تصادفات جاده ای یک عامل تاثیر گذار جدی در آلودگی محیط زیست هستند وجلوگیری ازآن روش موثری در بهبود محیط زیست محسوب می شود.

بررسی دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر

مهم ترین دلایل تصادفات جاده ای

آمار سازمان هایی مثل راهداری و حمل و نقل جاده ای نشان می دهند که  تصادفات جاده ای در سال های اخیر بطور چشمگیری کاهش داشته اند. هرچند که همچنان مرگ و میر و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای در ایران در بین چند کشور اول جهان قرار دارد و نیازمند برنامه ریزی، آموزش، شناخت و بررسی دقیق دلایل تصادفات جاده ای است.

بطور خلاصه عواملی مثل توجه بیشتر به ایمنی جاده ها، برنامه های آموزشی، اجرای بهتر قوانین و مقررات رانندگی، پاسخگویی سریع به تصادفات و رسیدگی به موقع به آسیب دیدگان حوادث جاده ای از جمله مهم ترین دلایل کاهش تصادفات جاده ای هستند و این موارد ممکن نبودند جز با بررسی و شناخت دلایل حوادث جاده ای در کارگروه های مربوطه.

شناخت عوامل  موثر در حوادث جاده ای چطور باعث پیشگیری و کاهش تصادفات می شود؟ تحقیقات نشان می دهند که بخش قابل توجهی از تصادفات مرگ و میر و حوادث جبران ناپذیر جاده ای به دلیل خواب آلودگی، کاهش تمرکز و کاهش سرعت عکس العمل راننده در حین رانندگی است. بخصوص در مسیرهای طولانی و یکنواخت در ساعات پایانی شب و همچنین برای رانندگانی که تنها سفر می کرده اند.

از طرفی می دانیم که گوش کردن به موسیقی در حین رانندگی فواید بسیار زیادی از جمله جلوگیری از خواب آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر، حواس پرتی و کاهش تمرکز، بهبود رفتارهای پر خطر، در حین رانندگی و حتی اضطراب و تنش های راننده دارد.

خب پس داشتن یک ضبط ماشین باکیفیت و یک پلی لیست متنوع از موسیقی های مناسب برای گوش کردن در حین رانندگی یک عامل مفید در پیشگیری از حوادث جاده ای است. حالا باید به فکر خرید یک ضبط ماشین خوب باشید و علاوه بر انتخاب ضبط ماشین مناسب به اطلاعاتی درباره موسیقی مناسب برای رانندگی احتیاج دارید.

بررسی دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر

نکاتی که در حین رانندگی نیاز به توجه دارد

حالا به خوبی می دانیم که شناخت دلایل تصادفات جاده ای در کاهش حوادث و آمار خسارات جانی و مالی ناشی از آن تا چه اندازه اهمیت دارد وقت آن رسیده که به مهم ترین عوامل به وجود آمدن تصادفات و حوادث جاده ای در سال های اخیر بپردازیم.

  • سرعت غیر مجاز

سرعت غیر مجاز را به عنوان مهم ترین و اولین دلایل تصادفات جاده ای خیلی جدی بگیرید. همیشه در محدوده مجاز سرعت تعیین شده باقی بمانید و ریسک نکنید آمار چشم گیری از تصادفات، به دلیل رعایت نکردن سرعت حین رانندگی است.

  • استفاده از تلفن همراه

شک نکنید که استفاده از تلفن همراه برای مکالمات یا چک کردن ایمیل و فضاهای مجازی از مهم ترین دلایل موثر در تصادفات جاده ای به دلیل کاهش تمرکز و سرعت عکس العمل راننده است.

به طور مثال وقتی مسافت طولانی می شود رانندگان حوصله شان سر می رود و میخواهند هر جور شده سرگرم شوند تا برسند بنابراین این اتفاقات ناگوار با کوچک ترین سهل انگاری رخ میدهد.

  • خستگی و خواب آلودگی

این مورد از دلایل تصادفات جاده ای را پیشتر بطور کامل توضیح دادیم. هرگز با حالت خسته و خواب آلوده به رانندگی ادامه ندهید. اگر در کنترل ماشین مشکل دارید و بدون اینکه بخواهید قادر به رانندگی در بین خطوط نیستید.

شما به احتمال زیاد گرفتار حالت خواب آلودگی شدید. سرو صورت خود را بشورید، هوای ماشین را عوض کنید، کمی پیاده روی کنید و از تکنیک های تنفسی استفاده کنید، آب بنوشید، ضبط ماشین را روشن کنید و تا وقتی احساس سرحالی نکردید به رانندگی ادامه ندهید، حتی اگر لازم است کمی بخوابید.

  • مصرف دارو الکل و مواد مخدر

خب این یکی از دلایل تصادفات جاده ای واقعا نیاز به توضیح ندارد، اگر از داروهای خواب آور استفاده کردید رانندگی نکنید. رانندگی در حالت بیماری بعد از مصرف الکل یا هر گونه مواد مخدر بازی با جان خودتان مسافران و سایر رانندگان است. در این شرایط رانندگی نکنید و برای خودتان و سرنشینان ارزش قائل شوید.

  • شرایط نامساعد جوی

شرایط ناپایدار هوا مثل بارش باران و برف سنگین بخصوص در صورتی که تجهیزات مناسب به همراه نداشته باشید هم از دلایل تصادفات جاده ای گزارش شده است.

بطور مثال در سفرهای زمستانی همیشه زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. قبل از سفر حتما شرایط جوی را چک کنید بسیاری از جاده های کوهستانی حتی با بارش باران هم دچار ریزش کوه می شوند.

  • نقص فنی خودرو

نقص فنی خودرو هم یکی دیگر از دلایل تصادفات جاده ای است که باید مراقب آن باشید. به همین دلیل هم چک آپ منظم خودرو و اطمینان از سلامت آن یکی از ضروریاتی است که هرگز نباید فراموش کنید.

خصوصا اگر عازم سفرهای جاده ای هستید. اما علاوه بر نقص فنی خودرو به همراه نداشتن وسایل و تجهیزات مناسب هم یکی دیگر از دلایل حوادث جاده ای است.

پس بطور کلی نقص سیستم ترمز، خرابی چراغ ها و نقص سیستم نورپردازی، لاستیک های خراب حتی روکش جاده ها و ایمنی و استاندارد راه ها  و… ریسک حوادث جاده ای و تصادفات را بالا می برند.

  • عدم تسلط کافی بر رانندگی

در بررسی دلایل تصادفات جاده ای یکی از عوامل شایع این تصادفات و حوادث عدم تسلط کافی بر رانندگی گزارش شده . بطور مثال رانندگان تازه کار یکی از دلایل بوجود آمدن حوادث جاده ای هستند.

به غیر از این ها عدم تسلط کافی به قوانین و مقررات رانندگی و سهل انگاری در رعایت این قوانین واقعا خطر ساز است. اگر به دنبال دلایل تصادفات جاده ای در چند سال اخیر هستید.  یکی از مهم ترین آن ها همین عدم رعایت مقررات رانندگی مثل سرعت مجاز، رعایت فاصله مناسب، استفاده از کمربند ایمنی و … است.

رادیو مونتاژ نمایندگی رسمی محصولات وینکا در رشت،تهران،تبریز،اصفهان،شیراز،اراک،یزد،کرمان،قزوین،اردبیل،مشهد،ارومیه،کرج،ایلام،بوشهر،شهرکرد،بیرجند،بجنورد،اهواز،زنجان،سمنان،زاهدان،قم، سنندج،کرمانشاه،یاسوج،گرگان،خرم آباد،ساری،بندرعباس،همدان،یزد

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *