راه حل های جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی

راه حل های جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی

خواب آلودگی در رانندگی معضل بسیار بزرگی است که آمار مرگ و میر در تصادفات رانندگی را به شدت بالا برده برده است. لطفا تا هشیاری کامل ندارید پشت فرمان ننشینید و جان خودتان و دیگر سرنشینان و همچنین ماشین های دیگر را در خطر نیاندازید.

درست است که سفر کردن با ماشین خیلی به صرفه تر می باشد و شما می توانید هزینه پرواز یا تور ها را ذخیره کنید و سفر دلنشین تری را تجربه کنید. این ها در صورتی اتفاق می افتد که شخص محتاطی باشید و تمام جوانب را بسنجید.

اگر از فشار خون یا بیماری هایی رنج می برید که رانندگی برایتان خطر آفرین است لطفا سفر هوایی یا با تورهای مسافرتی را ترجیح دهید تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

راه حل های جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی

ردیاب خودرو از ملزوماتی است که در هنگام سفر با ماشین بهتر است بر روی خودرو شما نصب باشد. با توجه به مزایایی که ردیاب خودرو دارد می تواند سفری امن تر با خیالی آسوده تر را به شما هدیه دهد.

نکاتی برای جلوگیری از خواب آلودگی

همه شما حتما راه کارهایی دارید که اگر در هنگام رانندگی خوابتان گرفت چه کاری انجام دهید تا از خواب آلودگی در رانندگی خود را نجات دهید. گاهی فقط راه کار هایی که خودتان آن ها را بلد هستید جوابگو نیست و نیاز به متد های جدیدی دارید که اثر بخش تر باشند. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم که امید آن را داریم برای شما بهره وری بالایی داشته باشد.

  • هوای مناسب داخل خودرو

لطفا اگر در زمستان در حال رانندگی کردن هستید بخاری ماشینتان را جوری تنظیم نکنید که گرمای بیش از حد شما را در خلسه خواب فرو ببرد. گاها دیده اید چشمی که گرم خواب است به بهانه یک پلک زدن طولانی در خواب فرو می رود و همان غفلت لحظه ای خسارات جبران نشدنی زیادی را به بار می آورد. در نتیجه در مرحله اول حتما تهویه هوای داخلی ماشین را چک کنید پنجره ها را برای مدتی باز بگذارید.

راه حل های جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی

  • استراحت قبل از رانندگی

اگر شما برای یک سفر طولانی مدت و یا کوتاه از شهری به شهر دیگر خود را آماده کرده اید، حتما و حتما خواب کافی شب قبل را از دست ندهید. سیستم بدنی انسان ها متفاوت است در نتیجه هر شخص خواب کافی متفاوتی دارد که از 5 تا 8 ساعت متغیر می باشد.

اصولا به خاطر خلوت بودن مسیر ها رانندگی در نیمه شب را ترجیح می دهید تا زودتر به مقصد برسید. در نظر داشته باشید که خواب ناکافی بوجود آورنده هزاران مشکل است. بین ساعات 2 تا 5 صبح بدن و مغز شما نیاز به استراحت دارد و اصلا زمان مناسبی برای رانندگی نیست.

  • تغذیه کافی و مناسب

برای جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی سعی کنید سیر و پر نخورید. معده ای که پر است و یا زیاده روی کرده باعث حس خواب آلودگی می شود. اگر در انتخابتان رستوران های بین راهی که حسابی غذاهای چرب و چیلی دارند است به عنوان راننده، شما غذای کمتری بخورید. صبحانه خوب شما را هشیار نگه می دارد و باعث می شود انرژی کافی را برای رانندگی داشته باشید.

  • توقف های بین مسیر

نمی توان مسیر های طولانی را یکسره و بدون توقف رفت. در برنامه تان در طول مسیر برای بنزین زدن و یا سرویس رفتن و حتی در مجتمع های رفاهی گشت زدن را قرار دهید. به اعضای هر دو ساعتی که رانندگی می کنید دقایقی را پیاده شوید به بدنتان کش و قوص دهید تا اکسیژن کافی را دریافت کنید.

کمی قدم بزنید تا بدنتان از کرختی خارج شود و ستون فقراتتان استراحت کند تا در طولانی مدت عضلاتتان نگیرد و اذیتتان نکند.

  • داشتن یک همراه

همسفر خوب بهترین گزینه برای اقدام به سفر است و اگر در طول مسیر کسی باشد که شما را همراهی کند خیلی بهتر است. حرف زدن در حدی که بیشتر حواستان را پرت نکند برای هوشیاری شما مناسب است.

راه حل های جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگی

نکات تکمیلی جلوگیری از خواب آلودگی

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، سفر کردن با ماشین ضوابط خاص خود را دارد تا بتوانید سفر امنی را تجربه کنید در ادامه به نکات مهم دیگری می پردازیم از جمله:

  1. خوردن کافئین قبل از رانندگی یا در هنگام خواب آلودگی
  2. جویدن آدامس
  3. خوردن تخمه اگر چه دقت رانندگی را کاهش می دهد اما می توانید در مسیرهای خلوت و در زمان خواب آلودگی مصرف کنید
  4. گوش دادن به موسیقی هایی که آنها را حفظ هستید و می توانید با خواننده هم خوانی کنید
  5. انجام حرکات فیزیکی برای رفع خستگی در زمان های توقف
  6. مصرف ویتامین سی در هنگام رانندگی
  7. نوشیدن آب

با انجام و رعایت چنین نکاتی می توانید سفری بدون چالش و امن را تجربه کنید و علاوه بر این ها خستگی بر تنتان نمی ماند. اگر شما مسیر طولانی را دائما در حال رانندگی باشید وقتی به مقصد می رسید هم جسم خسته ای دارید و هم مغز خسته. هنگامی که با چنین وضعی به مقصد می رسید چند ساعت اولیه سفر را از دست می دهید زیرا بدنتان به استراحت و خواب نیاز دارد.

با رعایت تمامی موارد فوق می توانید یک برنامه سفر بچینید که با خیالی راحت و خستگی کمتر به مقصد برسید و ترسی از خواب آلودگی در رانندگی نداشته باشید. در طول مسیر هر کجا احساس خواب داشتید در جای مناسبی به کنار جاده بروید و یک چرت کوتاه بزنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *