نحوه وصل کردن ضبط ماشین

نحوه وصل کردن ضبط ماشین

تقریبا همه ما دوست داریم روی ماشین یک ضبط باکیفیت داشته باشیم تا بتوانیم رانندگی کنیم و هم زمان از گوش کردن به فهرست منتخب موسیقی‌های محبوب یا برنامه رادیویی که دوست داریم هم لذت ببریم.

داشتن ضبط ماشینی که آهنگ‌ها و ایستگاه‌های رادیویی محبوبتان را پخش می‌کند، می‌تواند تجربه شما از رانندگی را بهتر کند. حالا که ضبط ماشین و موسیقی تا این اندازه پرطرفدار و ضروری است، چرا نحوه وصل کردن ضبط ماشین را بلد نباشیم؟

در این مقاله قصد داریم به آموزش نصب سیستم ضبط و پخش ماشین بپردازیم. همراه ما باشید تا با مراحل و نحوه اتصال ضبط ماشین آشنا شوید.

نحوه وصل کردن ضبط ماشین

آشنایی با مراحل وصل کردن ضبط ماشین

قبل از شروع باید بدانید که بهترین روش نصب ضبط ماشین، کمک گرفتن از نصاب حرفه‌ای است. اگر تا به حال تجربه‌ای در زمینه نصب لوازم الکترونیکی نداشتید، وصل کردن ضبط ماشین را به هیچ وجه خودتان انجام ندهید.

حتی وقتی ضبط ماشین باکیفیتی داشته باشید، نصب اشتباه باعث می‌شود نتوانید به طور کامل از قابلیت‌های خوب سیستم صوتی ماشینتان استفاده کنید. اما اگر تجربه نصب دارید و به اصطلاح فنی هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه، مراحل وصل کردن ضبط ماشین را با هم بررسی کنیم.

برای اینکه ضبط ماشین را درست نصب کنید و حسابی از قابلیت‌های آن مثل گوش کردن به موسیقی، برقراری تماس در حین رانندگی و… لذت ببرید، باید این چند مرحله را به دقت پشت سر بگذارید.

مرحله اول: آشنایی با رنگ‌ بندی سیم‌ها

حالا که قرار است خودتان سیستم صوتی ماشین را نصب کنید، باید با سیستم ضبط آشنا باشید. قبل از شروع مراحل وصل کردن ضبط ماشین، دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید. با رنگ ‌بندی سیم‌ها آشنا شوید و بدانید هر سیم برای چه اتصالی استفاده می‌شود؟ راهنما‌ی مراحل نصب ضبط ماشین را هم مطالعه کنید.

وصل کردن ضبط ماشین را از سیم‌کشی ماشین آغاز کنید، در ادامه راهنمای کوچکی از رنگ بندی سیم‌ها را مطالعه می‌کنید. به طور کلی، در سیم کشی خودرو با 16 رنگ سیم مواجه می‌شوید. استفاده از رنگ سیم‌ها در شرکت‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد؛ اما به طور کلی استاندارد سیم‌ها به این شکل است.

  • اتصال بدنه: این سیم با رنگ سیاه مشخص است.
  • قطع کن موزیک در تماس تلفنی: این سیم معمولا به رنگ قهوه‌ای است.
  • سیم مربوط به بک آپ: این سیم با رنگ زرد مشخص می‌شود.
  • ACC: این سیم اغلب با رنگ قرمز مشخص می‌شود. سیم ACC برای حالت استندبای هدیونیت است و به ردیف اول سوئیچ متصل می‌شود.
  • باند جلو سمت شاگرد: این سیم با رنگ طوسی یا ترکیبی از طوسی با نوار رنگی یا سیاه مشخص است.
  • ریموت آنتن: این سیم با رنگ آبی مشخص می‌شود و به آنتن وصل می‌شود.
  • سوییچ آمپلی فایر: این سیم با رنگ آبی با نوار سفید مشخص است و به آمپلی فایر وصل می‌شود.
  • باند عقب سمت راننده: این سیم را با رنگ سبز پررنگ یا سبز پرنگ با نوارهای رنگی یا سیاه پیدا می‌کنید.
  • ترمز دستی: این سیم با رنگ سبز کم‌رنگ از بین سیم‌های دیگر مشخص است.
  • کیلومتر سنج: این سیم معمولا به رنگ نارنجی با نوار سفیدرنگ است و کارایی آن تنظیم نور نمایشگر هدیونیت در شب است.
  • باند عقب سمت شاگرد: این سیم را اغلب با رنگ بنفش یا رنگ بنفش با نوار رنگی پیدا می‌کنید.

مرحله دوم: تهیه ابزار لازم برای وصل کردن ضبط ماشین

همانطور که همیشه توصیه کردیم، ضبط ماشین را از برند معتبری مثل رادیومونتاژ و نمایندگی‌های رسمی خریداری کنید. چراکه برندهای مانند رادیومونتاژ همه ابزار لازم را در پک اصلی سیستم ضبط و پخش قرار می‌دهند و شما نیاز به خرید ابزار دیگری ندارید.

همچنین فروشنده‌های معتبر پک اصلی و کامل را به شما تحویل می‌دهند. اگر یکی از مدل‌‌های  ضبط ماشین رادیومونتاژ را خریداری کرده‌اید در این مرحله نیاز به کار خاصی ندارید. پک را باز کنید و ابزار را دم دست بگذارید و مراحل نصب را آغاز کنید.

مرحله سوم: وصل کردن ضبط ماشین را از اتصال سیم‌ها شروع کنید

در مرحله اتصال سیم‌ها باید بدانید که دو دسته سیم باید وصل شوند، دسته اول سیم‌های مربوط به برق و دسته دوم اتصال سیم‌های مربوط به صدای ضبط. وصل کردن ضبط ماشین را از اتصال سیم‌های برق شروع می‌کنیم.

جفت سیم‌های زرد و  ACC را که با رنگ قرمز مشخص می‌شود و مربوط به برق خودرو هستند، پیدا کنید. سیم ACC برای پخش توسط سوئیچ و جفت سیم زرد برای استفاده مستقیم و بدون نیاز به سوئیچ است.

سیم‌های هم رنگ را به هم وصل کنید. مراقب باشید این سیم‌ها را برعکس وصل نکنید؛ چراکه باعث می‌شود هربار که ماشین را روشن می‌کنید پخش موزیک از شماره یک فهرست آغاز شود.

در بخش برق خودرو دو سیم دیگر هم هست که باید وصل شوند: سیم سیاه و سیم نارنجی. این آخری برای تنظیم نور ضبط در شب است، طوری که چشم دچار خیرگی نشود. حالا باید سیم‌های مربوط به باندهای سیستم ضبط و پخش ماشین را نصب کنید.

نحوه وصل کردن ضبط ماشین

اگر دقت کنید در بخش مربوط به آشنایی با سیم‌ها گفتیم که سیم‌های مربوط به باندهای جلو سیم طوسی و سیم سفید هستند و سیم‌های مربوط به باندهای عقب سمت راننده و باند مقابل به ترتیب سبز پررنگ و بنفش هستند.

سیم آبی مربوط به صدای آمپلی فایر است که باید در این مرحله نصب شود. برای وصل کردن ضبط ماشین باید بدانید که هر اسپیکر دو سیم دارد. این سیم‌ها را به همراه سیم آنتن وصل کنید و از اتصال درست آن‌ها مطمئن شوید و دقت کنید که سیم‌ها طوری قرار نگرفته باشند که شکستگی یا کشیدگی داشته باشند.

مرحله چهارم: تست نهایی و اطمینان از نصب درست ضبط

در مرحله آخر باید اتصالات را بررسی کنید و با چسب مخصوص قسمت‌هایی که به هم تاباندید و قسمت‌های لخت سیم را فیکس کنید و بپوشانید. ضبط را جای خود قرار دهید و محکم کنید.

در آخرین مرحله، نوبت به تست عملکرد سیستم ضبط و پخشی که نصب کردید می‌رسد. امتحان کنید و ببینید که همه چیز درست کار کند و مشکلی برای پخش وجود نداشته باشد. اگر همه مراحل را تا اینجا بدون ایراد طی کرده باشید، باید به شما تبریک گفت. شما موفق شدید وصل کردن ضبط ماشین را به درستی انجام دهید.

نحوه وصل کردن ضبط ماشین

همانطور که گفتیم، بهترین روش وصل کردن ضبط ماشین، انجام کار توسط نصاب حرفه‌ای و با تجربه است؛ چون همیشه امکان آسیب زدن به برق ماشین وجود دارد. همچنین ممکن است به انجام دریل‌کاری هم نیاز داشته باشید.

اما اگر اصرار دارید خودتان ضبط ماشین را نصب کنید، باید با دقت و طبق دستورالعمل‌های گفته شده عمل کنید. مراحل نصب ضبط ماشین شما ممکن است کمی متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی به مراحلی که گفتیم، نیاز دارید. با کمی تجربه و همین اطلاعات به راحتی می‌توانید نصب ضبط را انجام دهید.

رادیو مونتاژ نمایندگی رسمی محصولات وینکا در رشت،تهران،تبریز،اصفهان،شیراز،اراک،یزد،کرمان،قزوین،اردبیل،مشهد،ارومیه،کرج،ایلام،بوشهر،شهرکرد،بیرجند،بجنورد،اهواز،زنجان،سمنان،زاهدان،قم، سنندج،کرمانشاه،یاسوج،گرگان،خرم آباد،ساری،بندرعباس،همدان،یزد

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *