چه عواملی باعث استارت نخوردن ماشین می شود؟

چه عواملی باعث استارت نخوردن ماشین می شود؟

استارت نخوردن ماشین از جمله مواردی است که بیشتر صاحبان خودرو از آن فراری اند. تصور کنید اول وقت پشت فرمان نشسته اید و بدون اینکه برنامه ریزی زمانی داشته باشید ماشینتان استارت نخورد!! یکی از بدترین لحظاتی است که می شود تجربه کرد.

چه عواملی باعث استارت نخوردن ماشین می شود؟

علل استارت نخوردن ماشین و بررسی آن

موارد مهمی وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم و برای هر کدام مختصرا توضیحی را بیان می کنیم. اما مهم تر از همه یادتان باشد ماشینتان را هر چند وقت یکبار سرویس کنید. همانند بدن انسان که نیاز دارد هر 6 ماه یکبار چکاپ شود خودروی مصرفی شما هم باید سرویس شود تا یکدفعه شما را غافلگیر نکند.

از جمله مواردی که باید به آنها دقت شود به شرح زیر است:

  • باطری ماشین

زمانی که خودرو استارت نمی خورد اولین چیزی که به ذهن راننده می رسد چک کردن باطری ماشین است. باطری از جمله لوازمی است که تاریخ مصرف دارد و اصولا عمر مفید آن 2 سال است.

عوامل متعدد دیگری هم هستند که در طول عمر باطری تاثیر گذار باشند که باید به آن ها هم دقت شود مانند دینام. اما گاهی بعضی از خودرو  دارها باطری را 4 تا 6 سال هم تعویض نکرده اند و مشکلی پیش نیامده است. در کل تعویض بهنگام هر قطعه مصرفی باعث می شود که ماشین عملکرد بهتری داشته باشد. اینگونه است که می گویند بهره وری بیشتری رخ داده است.

  • استارت ماشین

بعد از چک کردن باطری توصیه می شود که برق خودرو و فیوزها را چک کنید زیرا اختلال در یکی از آنها باعث اختلال در عملکرد کلی ماشین می شود. استارت مهم ترین قطعه برای روشن شدن ماشین است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. استارت از اجزای تشکیل دهنده بسیاری سرهم آمده که باعث می شود جرقه از طریق سنسور میل لنگ به کامپیوتر ماشین برسد تا آن روشن شود.

اگر استارت خراب باشد این فرآیند برق رسانی مختل می شود بنابراین استارت نمی خورد و ماشین روشن نمی شود. حالتی هم وجود دارد که برق پشت کیلومتر ماشین دیده می شود اما با استارت زدن قطع می شود، در این صورت باطری ماشین ضعیف شده است.

  • سوئیچ خودرو

سوئیچ خودرو از یک مغزی به همراه چند سیم تشکیل شده است. همانطور که می دانید سوئیچ یا بسته است که در حالت خاموش خودرو قرار دارد، یا باز است و یا در حالت استارت زدن که هر کدام عملکرد خاص خود را دارد. در حالت استارت خوردن اگر خوب استارت نخورد احتمالا مغزی و یا رشته سیم ها دچار اختلال و خرابی شده اند.

برای بررسی بیشتر و دقیق تر خودرو را پیش کارشناس فنی ببرید و از او بخواهید آن را برایتان چک کند.

  • دینام خودرو

اگر دینام خراب باشد که نتواند باطری را شارژ کند باعث می شود ماشین استارت نخورد. خود دینام به تنهایی ربطی به استارت نخوردن ماشین ندارد، وقتی نتواند باطری را شارژ کند، باطری د شارژ می شود و ماشین روشن نمی شود.

چه عواملی باعث استارت نخوردن ماشین می شود؟

مواردی که هنگام استارت نخوردن ماشین با آن مواجه می شوید

قبل از هرچیزی باید تمامی موارد بالا را چک کنید و برای اطمینان از اینکه موتور ماشین سالم است یا خیر از دستگاه ولت متر استفاده کنید. و مواردی که با آن مواجه می شوید به شرح زیر است:

  • وقتی برق ماشین متصل است اما استارت نمی خورد
  • خودرو با تاخیر استارت می خورد
  • بعد از چند بار استارت زدن روشن شود
  • در حین استارت زدن صدای همیشگی را نمی شنوید
  • استارت می خورد و خودرو روشن است اما بعد از چند ثانیه خودرو خاموش می شود و …

با موارد این چنینی روبرو می شوید و یا شاید بدتر از این. اما آرامش خود را حفظ کنید و ماشین را خاموش کنید به کارهایتان رسیدگی کنید و در نهایت به سراغ خودرو خود برگردید و برای آن زمان کافی را بگذارید و تمامی موارد بالا را چک کنید.

اگر کاری از دست خودتان بر نمی آید بیهوده خودرو را دستکاری نکنید. آن را پیش متخصص خود ببرید تا برایتان از سیم کشی گرفته تا باطری و سوئیچ را چک کند.

سخن پایانی

صاحبین خودرو ها همیشه دل نگرانی هایی دارند مخصوصا اشخاصی که خودرو دست دوم خریداری می کنند نگرانی هایشان بیشتر است. البته طبیعی تر هم می باشد زیرا آن ها از زیر و بم ماشین که خبر ندارند پس لزوما تا خیالشان راحت شود زمان بر است.

چه عواملی باعث استارت نخوردن ماشین می شود؟

برای اطمینان بیشتر و راحتی خیالتان باید وقتی ماشین می خرید خیلی از مسئولیت ها را بگردن بگیرید تا دچار چالش نشوید.

  1. اولین چیز اطمینان از سلامت ماشین است که باید آن را طی فواصل زمانی مشخص انجام دهید.
  2. تهیه لوازم جانبی مفید و ارزشمند که به ارزش های ماشین شما اضافه کند.
  3. خریدن دزدگیر ماشین، البته همانطور که می دانید دزدگیر تنها عامل بازدارنده دزدی می باشد. سارقین با دیدن خودرویی که دزدگیر نصب دارد اصولا از سرقت آن صرف نظر می کنند.
  4. اطمینان از امنیت خودرو که برای این اطمینان توصیه ما به شما این است که ردیاب خودرو مناسبی را نصب کنید. ردیاب ها اصولا مچ سارقین را برای شما باز می کنند
  5. شما به راحتی می توانید ماشین خود را در کوتاه ترین زمان بعد از سرقت پیدا کنید.
  6. خرید قفل فرمان و قفل پدال برای به تاخیر انداختن کار سارقین.
  7. کارواش بردن خودرو هم برای شستشو و تمیز نگه داشتن خودرو هم برای موتور شویی که سالی یکبار توصیه می شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *