چه اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باید انجام داد؟

چه اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باید انجام داد؟

اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باید صورت بگیرد تا شما را بیشتر در دردسر نندازد. شاید تعجب کنید و بگویید چه دردسری بیشتر از سرقت خودروی شما می تواند آزار دهنده باشد؟ باید بدانید که سارقان گاهی برای انجام کارهای خلاف خودرو را می دزدند و به عنوان مثال کودک ربایی می کنند یا حمل مواد مخدر را انجام می دهند.

چه اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باید انجام داد؟

مهم ترین اقداماتی که بعد از سرقت خودرو باید انجام داد

همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است و باید قبل از هر اتفاقی جلوی آن اتفاق را گرفت. شما می توانید برای حفظ امنیت خودروی خود از لوازم جانبی خودرو استفاده کنید تا خیالتان از امن بودن آن راحت باشد.

دزدگیر ماشین و ردیاب خودرو ابزارهایی هستند که به عنوان کمک کننده های اصلی و عامل های بازدارنده دزدی به حساب می آیند. حتی پس از سرقت می توانید ماشین خود را با استفاده از ردیاب ها پیدا کنید و زودتر از حد معمول با ردیابی خودرو آن را پس بگیرید.

اما اگر خدایی نکرده ماشین شما دزدیده شده است اقداماتی ضروری است که باید به ترتیب انجام دهید که به شرح زیر است:

1.مطلع کردن پلیس؛ اولین اقدام

با توجه به گرانی خودرو و گرانی لوازم جانبی و یدکی آن، سارقان تمایل بیشتری به سرقت پیدا کرده اند. اگر طعمه چنین دسیسه ای شده اید حتما بعد از فهمیدن سرقت خودروی تان در همان محل سرقت با پلیس تماس بگیرید و وضعیت خود را گزارش دهید. همانطور که بالاتر گفته شد سارقان برای کارهای خلاف دیگری هم از ماشین ها دزدیده شده استفاده می کنند.

اگر خدایی نکرده با ماشین شما خلافی را مرتکب شوند و شما بلافاصله بعد از دزدیده شدن ماشینتان پلیس را مطلع نکرده باشید، این اتفاق گریبان شما را هم خواهد گرفت.

در نتیجه تحت هر شرایطی باید با وجود اینکه شوک زده و ناراحت هستید، با 110 تماس بگیرید. حتما مدارک ماشین و مدارک شناسایی خود را آماده کنید تا برای تشکیل پرونده دیر نکنید.

چه اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باید انجام داد؟

2.گذاشتن پلاک در لیست سیاه؛ قدم دوم

بعد از رسیدن افسر بازدید صحنه جرم و گرفتن گزارش و تشکیل پرونده، شما باید پلاک خود را برای جلوگیری از دیگر تخلفات در لیست سیاه قرار دهید. در نتیجه پرونده شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع داده می شود، در این لحظه تمامی مدارک را به مامور تجسس تحویل دهید و کار را به او بسپارید.

3.بررسی دوربین های مداربسته؛ قدم سوم

تا اینجای کار مراحل قانونی را طی کرده اید اما یک خواب آرام ندارید پس ناچارید خودتان هم اقدامات شخصی انجام دهید. برای این کار چک کردن دوربین های مدار بسته اطرافتان کمک بزرگی به حساب می آید.

از اطرافیانتان کسبه و یا همسایه ها کمک بگیرید، در نظر داشته باشید شاید بدون داشتن مجوز پلیس با شما همکاری نکنند اما تا جایی که می توانید سعی خود را بکار گیرید.

تصاویر را با دقت بررسی کنید و حتی خیابان های منتهی به مکان مورد نظر را از قلم نندازید، شاید بتوانید ردی از چهره و مشخصات سارق را بیابید. بعد از پیدا کردن تصاویر، فایل ها را دریافت کنید و سریعا به دست مامور پرونده خود برسانید تا در روند رشد پرونده تاثیر بسزایی داشته باشد.

4.اطلاع رسانی سرقت به بیمه خودرو؛ قدم چهارم

اگر از قبل خودرو خود را بیمه بدنه کرده باشید باید به احتیاط و آینده نگری شما تبریک گفت. با پوشش سرقت خودرو و یا سرقت قطعات خودرو، باید به اداره بیمه مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز شناسایی و گزارش پلیس به انضمام مدارک مرتبط با بیمه را به آنها تحویل می دهید تا برایتان تشکیل پرونده بدهند. مدارکی که باید به بیمه تحویل دهید شامل:

  • برگه گزارش پلیس از محل حادثه چه سرقت کلی یا سرقت قطعات خودرو
  • اصل و کپی بیمه نامه بدنه و بیمه نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت خودرو و سند آن
  • شناسنامه و کارت ملی
  • گواهینامه

که برای تشکیل پرونده الزامی می باشد. فاکتور لوازمی که سرقت شده و درآوردن قیمت تقریبی آن ها توسط نماینده بیمه تهیه می شود. که در این مرحله بعد از کسر فرانشیز و کسورات قانونی می توانید خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنید.

ترخیص خودرو پس از کشف آن توسط پلیس

اصولا خودرو ها بعد از خالی شدنشان توسط سارقین و دیدن خسارت های فراوان در بیابان ها رها می شوند. خودروهای این چنینی به صاحبانشان تحویل داده می شوند و خسارت ها را کم و بیش می توانند از بیمه دریافت کنند. بعد از پیدا شدن خودرو و رسیدگی به سر و وضع ماشینتان، یا باید آن را بفروشید یا حسابی به آن برسید و مجدد از آن استفاده کنید.

توصیه ما به تمامی صاحبان خودرو داشتن دزدگیر و ردیاب است. زیرا این دو ابزار به شدت کمک کننده هستند و در بسیاری از مواقع از خطرهای این چنینی جلوگیری می کنند.

ردیاب ها قابلیت هایی دارند نظیر موقعیت یابی آنی و شنود داخل کابین. شما می توانید بعد از به سرقت رفتن خودرو و اطلاع رسانی توسط اپلیکیشن از این قابلیت ها استفاده کنید.

به عنوان مثال تا هشدار را شنیدید بلافاصله خودرو خود را از راه دور خاموش کنید وموقعیت فعلی آن را از طریق اپ ببینید. شنو داخلی هم به درد مواقعی می خورد که کار از کار گذشته است و ماشین را برده اند. با این قابلیت می توانید صدای سارقان را بشنوید و از برنامه بعدی آن ها مطلع شوید.

این ابزار ها به شدت به پلیس ها کمک کرده تا مراحل دزدی و تحویل ماشین به مال باخته را راحت تر و در تایم کمتری سپری کنند. در این صورت خسارت کمتری هم  وارد می شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *